Thursday, July 8, 2010

...JADILAH ANAK YANG PRIHATIN...

jadilah anak yang berguna pada kedua ibi bapa, agama, dan bangsa...tajuk entry kali nie tercetus bila aida baca blog kawan aida..nasib si kura-kura..aida rasa apa yang dia crita sama ja dengan apa yang terjadi dalam hidup aida...aida bngga dengan abah aida.. dia x pernah lupakan tanggungjawab dia pada maktok..bagi duit, jga makan minum, bawak berjalan..semua dia buat...walaupun maktok ada 6 orang anak.. tapi abah ja yang wat semua tu... mana yang lain2...erm ada di sekeliling maktok.. tapi semua x bleh diharapkan....

Makngah?erm cakap ja pandai.. buat haram pa pun x... kekadang geram ngan dia.. dia cakap x serupa bikin...cakap pandai.. orang ni x bg duit kat mak pak... crita pasal baik buruk orang sana sini tapi dia?RM50 pn x mampu nak bagi maktok..sedangkan rumah yang dia duduki skrang nie Wan ngan Maktok ynag buatkan...Abah? abah sya..walau anak slung...walau anak laki sorang tapi x penah dapat apa2... tapi abah x penah nak kisah... dia usaha sndri...dia xpenah ngungkit...dia ikhlas ngan apa yang dia buat...

Maklang.... Maklang sya x kisah.. maklang besar tanggungjawab dia.. kena besarkan 3 orang anak sorang diri.. mak lang ibu tunggal... maklang ngan maktok xla berkira sangat...dia ada kereta.. so dia rajin jgak bawak maktok naik keta dia.., bawak maktok jalan2....

Mak jang ngan Cik Yah x keja.. Makjang jual air dengan aiskrim kat depan rumah amktok.. kira bleh excuse lagi la

Maksu?? dia la individu yang paling aida marahkan... dia nurse... SPA plak tuu... gaji bukannya sikit RM2000++... tapi RM50 pn x bleh bgi maktok.. maktok plak yang bgi dia.. set bilik tido yang dia beli masa nak kawin dlu pun maktok yang bayarkann...skali bila dia pndah dri rumah maktok...senang2 ja dia bawak pi rumah dia.. mmg x tau malu la kan?Laki dia? lagi la aida nyampah..sngat x hormatkan maktok... kalau ikutkan hati nak ja kata... hang tu menumpang..sedar arr diri tu sikit... tapi xterkeluar...tunggu jela..skali bom  ni mletup habis arr... xda nak cover2 lagi dah....Maksu ngandung skrg.. korang tunggu jela.. nnti dah bersalain mesti suh maktok jagakan anak dia... huh.. teruk...

Makteh? sya ada makteh.. makteh nie anak angkat maktok merangkap anak sedara maktok jaa....tapi makteh yang bleh diharapkan selain abah.. makteh x penah berkira.. tiap2 bulan dia bg maktok barang dapur.. baju.. time raya tu jangan cakap la kan... dia mmg bagi kat makyok.. tapi maksu sy??? baju selai pun x penah bagi.. mak kot.. asal kedekut sgt?sebab tu la aida sygkan makteh lebih dri mak2 sedara yang lain.. makteh pun mmg rapat ngan aida..walau pun dia bukan mak sdra btol pun...kami mcm kawan.. mcm kakak ngan adik... kami selalu luangkan msa sama2...syer msalah sama2.. byak la yg kami kongsi... now makteh tengah ngandungkan anak kembar..,. mesti comey la anak dia nnti... happy 4 u makteh...

berbalik pada crita abh sya.. dlu dia yang bawak amktok g klinik... g farmasi...sekarang semua tu dh diambil alih oleh sya... sya yg bawak maktok g klinik... gi farmasi,,, gi kedai beli barang.. gi pasar malam... gi  bank ambik duit. n even g pasar pun sya bawakkan... baik kan saya? spaa nak termuntah bleh muntah.. wakaka... tapi tu la..sya x smpai hati nak cakap tidakkkkkk...sya yakan ja..walaupoun kekadang tu xlarat sgt dh... ngantukk sgt...sya gagahkan jugak...sya ada dia ja..sya xda maktok lain dh... hukhukhuk  sob seksob seksonsek....

so kesimpulan yang bleh kita ambik dri crita ni sayangi, dan hargailah kedua ibubapa anda selagi mereka ada....

 

SILA LIKE :-)

No comments:

Post a Comment