Sunday, August 28, 2011

SEGMEN MENGINSAFI DIRI...."JANGAN TERLALU PERCAYA"....

Sedang aku berblogwalking...teringat aku akan kisah semalam...bicara di antara aku dengan seorang yang bergelar sahabat...kisah yang masih bersarang dan melekat kuat dalam fikiran aku...sahabat, kenapa kamu jadi begini??? Hancur, luluh, kecewa dan kesal dengan berita yang kamu sampaikan...berita yang telah kamu kongsi dengan aku...Andai aku tahu, bersungguh-sungguh akan aku halang kamu..Perlukah aku menangis?? Perlukan aku bersedih dengan semua yang berlaku...dengan semua yang terjadi akan diri kamu?? mengapa semudah itu sahabat?? mengapa???

Sahabat...

Jawapannya hanya pada kamu... hanya kamu yang tahu...hanya kamu yang mampu bicara tentang semua ini...sahabat.. tau kah kamu....dalam keletihan semalam, dalam kepenatan semalam... aku berusaha untuk tidak menghampakan kamu..walau pun penat mengharungi perjalanan dri Klang ke Penang...aku tetap berusaha untuk tidak menghampakan kamu...aku berusaha untuk mendengar setiap masalah, setiap keluh-kesah kamu...Namun berita semalam membuatkan aku terkedu. Mengucap panjang aku. Mengapa kamu mesti hancurkan masa depan kamu demi perasaan yang memberontak...demi rasa jiwa yang sedang menggelegak..Sahabat, apa lagi yang mampu untuk aku katakan.. untuk aku titipkan...semuanya sudah terlambat...semuanya sudah berkecai... Aku sangkakan kamu punya fikiran yang utuh..... iman dan akal yang teguh...rupanya tidak... kamu tidak seperti yang aku sangkakan... kamu tidak seperti yang aku jangkaan...kamuuu !@#$%..... Arghhh...

Sahabat...

Andai kamu tahu aku tersangat lah sedih dengan berita ini... Dimana lagi letaknya harga diri, dimana pergi rasa malu dalam hati dan sanubari....Ya sahabat, aku tak punya apa-apa...namun ingatlah pesan aku padamu semalam, usahlah kamu serahkan apa yang kamu miliki demi menguji hakikat cinta sejati....usah lah terlalu taksub mengejar cinta....usah terlalu percaya pada setiap janji dan bicara....biarkan diri kita keseorangan... jangan terlalu terburu-buru....Jangan lah menjadi terlalu memberi...Semoga kamu sedar wahai sahabat...Semoga kamu masih punya jiwa yang suci...Menegrtilah kisah semalam benar-benar buat aku berfikir sejenak untuk apa semua nini? perlukah?

Sahabat...

Semoga kamu kembali ke pangkal jalan...mengertilah aku sayang sama kamu...kamu wanita dan aku juga wanita... kita sama-sama wanita.... Jagalah diri...Lindunglah permata yang kita punya...Jangan lah terlalu mudah percaya pada pasangan... semoga engkau mengerti wahai sahabat...

ingatlah...
Tiada istikah CINTA SEJATI dalam dunia kahir zaman ini

Walau pun semuanya telah terjadi, tetap aku titipkan doa buatmu sahabat... Semua yang terbaik hanya untuk kamu....Bertaubatlah...Allah sentiasa mengampunkan dosa hmbanya...

Semua kamu beroleh setiap rasa gembira dan bahagia....

Subhan-Allah....

Inikah yang dinamakan cinta DUNIA????


-------------------------------------------------->>>


itu cerita antara aku dengan seorang sahabat di sebelah malamnya... sebelah siang-Nya aku dipertemukan dengan seorang wanita yang sangat derita kehidupannya...semuanya selepas ditinggalkan insan yang bernama lelaki...'Dia' kita namakan akak A(bukan nama sebenar)....dulu, 13 tahun yang lalu dia hampir menggelar seorang pendidik...menggelar pendidik pada waktu itu adalah satu pekerjaan yang aku pkir cukup bagus...tapi apakan daya....disebabkan terlalu mengikut kehendak hati yang tengah memberontak, dia sanggup tinggalkan pengajiannya yang papa waktu itu sudah berada di tahun akhir...subhanallah... syangnya....bayangkan, dah berapa tahun berjuang, di saat-saat akhir kita mengalah...sangat sayang...sayang rugi... kan??


tapi apa yang boleh kita buat...nafsu menguasai akal...semua nampak indah...semua nampak bahagia...Ditinggalnya kedua ibu bapa yang berpenat lelah demi mencari menguap nasi demi membesarkan dia hanya untuk mengikut kekasih hati... kononnya mahu berkahwin dan hidup bahagia dengan kekasih hati... pastinya sangat indah kan?? walau apa pun, kita kena ingat...jodoh, pertemuan, kehidupan kita semua di tangan-Nya.. kita boleh rancang... tapi dia yang akan tentukan....


Menyesal dahulu pendapatan, sesal kemudian tidah berguna.... fikir masak-masak dalam buat apa pun leputusan...sangat indah perumpaan nenek moyang kita..segala nya pasti ada sebab dan musababnya...

Dia awal perkahwinan, mereka sangat bahagia... semua sangat indah..sangat sweet untuk dikenang... tapi panas yang kita harapkan sampai ke petang, rupanya hujan di tengah hari... selepas disahkan mengandung, si suami mula berubah sedikit demi sedikit... dari penyanyang jadi garang n tegas tak bertempat... dari romaktik jadi tukang pkul...dari sayang jadi benci...segalanya berubah...segala sudah tidah sweet...bila di soal selidik, rupanya dia sudah punya kekasih baru...dia tinggalkan isteri yang tengah sarat mengandungkan anaknya demi mengikut kekasih hati...sebulan kemudian bertahun ditunggu, dia tetap tidak kembali...Si isteri punah harapan...dan mula mengatur langkah demi untuk memulakan hidup baru...

Kamu semua tahu apa yang akak ni buat demi untuk menganggung hidup mereka anak branak???

Akak mngutip dan mencari barangan terpakai dari satu tempat ke satu tempat...dari satu rumah ke satu rumah...azabnya.... bayangkan dari bakal bergelar seorang pendidik... simpati saya menggunung.... Akak ni ibu kepada student mama saya... dan sebagai seorang guru yang sangat mulia budi pekertinya, mama mengajak akak ni datang rumah n ambil ja barang terpakai yang ada kat rumah kami... x perlu bayar... n disebabkan kami bakal pindah hujung tahun nie, banyak jugaklah barang-barang yang kami hulurkan... semoga ianya dapat membantu akak ni dlam membesarkan anaknya...

opsss anak akak ni sangat good looking... sangat bersih mukanya...mama kata "insyaallah 5A UPSR tahun depan"...doa seorang guru...insyaallah...

bila tengok akak tu angkat barang empat lima kali ulang alaik ambik barang hantar kat rumah dia, aida pun offer dia nak tlong angkat barang2 tu.... kesian.. dua2 branak ja wat keja2 macam tu...yang bapak syok duk ngan pompuan lain... binawe sungguh...

itulah ceritanya... pepakat lah kita ambil pengajaran...nak wat pape pun pikir la betol2...pikir ke depan... jangan akyik nak berseronok ja...

SILA LIKE :-)

No comments:

Post a Comment